wtorek, 14 kwietnia 2015

Dlaczego warto jeść jajka? cz.1

Informacje dotyczące spożywania jajek, są rożne. Jedni mówią, że mają dużo cholesterolu, natomiast drudzy, wręcz przeciwnie! Zawsze jest jakieś ziarenko prawdy..., ale wszystko jest z umiarem. :)



Najważniejsze wartości jajek:

  • źródło witamin: A, D, E, K oraz B2, B9, B12 z wyjątkiem witaminy C
  • dostarcza: wapnia, potasu, fosforu, cynku, magnezu
  • największe źródło przyswajalnego białka  
  • zawiera luteinę (poprawia wzrok oraz ochrania gałkę oczną przed promieniowaniem UV)
  • zapewnia dostęp do aminokwasów egzogennych (organizm sam ich nie wytwarza)
Zawartość podstawowych składników odżywczych w całym jaju kurzym jest następująca: 12,8% białka, 11,8% tłuszczu, ok. 1,0% węglowodanów, 0,8% substancji nieorganicznych .

Ile jest cholesterolu w żółtko?
Osoby cierpiące na miażdżycę czy problemy z wysokim cholesterolem powinni ograniczyć spożywanie jaj do 1-2 tygodniowo.

Tłuszcze i cholesterol występujący głownie w żółtku. Skład kwasów tłuszczowych (ok. 2,1g w jednym jaju kurzym) oraz 1,2g kwasu linowego, cholesterolu jest ok. 210 mg w jednym przeciętnej wielkości żółtku.

Żółtko zawiera 16,6% białka, 32,6% tłuszczu, 1,0% węglowodanów i 1,1% substancji nieorganicznych.

Jak sprawdzić czy jajo jest świeże?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie świeżości jaj jest zanurzenie jego w szklance wody. Jeśli opadnie na dno to znaczy, że jest świeże, a jeśli wypłynie na powierzchnie to nie świeże.

13 komentarzy:

  1. Nie wyobrażam sobie życia bez jajek, ale te gotowane na twardo są dość ciężkostrawne. Lepiej jeść je na miękko lub sadzone - trochę zdrowiej i nie trzeba z nich rezygnować :)

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jajka jem dwa razy w tygodniu :-) w niedzielę obowiązkowo jajecznica a w tygodniu to różnie, czasem sałatka czasem na kanapki :-) ale je lubię :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jadam je bardzo chętnie. Zdecydowanie majà więcej plusów niż minusów dla zdrowej osoby :)

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam jajka, nie wyobrażam sobie bez nich mojej diety :D

    OdpowiedzUsuń
  5. ja akurat uwielbiam jajka, to podstawa! :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chodzi o jajka to jestem jak najbardziej na tak ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam jajka chyba w każdej postaci. :) Nie wiedziałam, że jajko chroni przed promieniami UV. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Dodałabym jeszcze, że jajka najlepiej jeść na miękko i na twardo, unikać smażonych. Jajka na miękko powodują wręcz spadek cholesterolu. ja uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jajka uwielbiam pod każdą postacią, u mnie w domu od zawsze je się ich dużo. Ostatnio kupujemy tylko wiejskie, od zaprzyjaźnionej pani lub z pobliskiej fermy, takie smakują jeszcze lepiej ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Z jajkami jak z mlekiem zawsze wiele kontrowersji i nieporozumień, są smaczne, zdrowe no i nie wyobrażam sobie bez nich wielu dań :)

    OdpowiedzUsuń