czwartek, 12 lutego 2015

Żelazo - jak rozpoznać niedobór?

Coraz najpopularniejsze stają się diety wegetariańskie i wegańskie w których brakuje mięsa. Ich głównym pierwiastkiem jest żelazo, które jest składnikiem hemoglobiny transportującej tlen w komórkach krwi. Jak rozpoznać niedobór żelaza i w jakich składnikach się znajduję? Odpowiedź znajdziecie poniżej.



Objawy niedoboru żelaza w organizmie człowieka:

  • zmęczenie
  • bóle i zawroty głowy
  • anemia
  • sucha i pękająca skóra
  • łamliwe włosy i paznokcie
  • złe samopoczucie
  • bladość skóry
  • siniaki i krwawienie z nosa 

Przyczyny niedoboru żelaza w organizmie człowieka:
  • obfite miesiączki
  • drastyczne diety odchudzające
  • ciąża 
  • dieta uboga w mięso i jego przetwory
  • zbyt wysoki wysiłek fizyczny

Źródła żelaza:
  • wątróbka drobiowa, wieprzowa, wołowa
  • chude, czerwone mięso
  • żółtka jaj
  • orzechy 
  • pieczywo pełnoziarniste 
  • mocno zielone warzywa
  • suszone owoce
  • rośliny strączkowe 

Jak sprawić, aby żelazo szybciej się przyswajało?
Jeśli występuję niedobór żelaza należy spożywać wyżej wymienione produkty najlepiej z witaminą C. Nie należy posiłków popijać mlekiem, gdyż białko są trudniej trawione i w ten sposób zalega w jelitach. 

7 komentarzy:

  1. ja przez całe życie miałam niedobór,i dopiero odkąd zaczęłam się zdrowo odżywiać,wszystko jest pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Modne diety nie zawsze służą zdrowiu. Najzdrowiej jeść wszystko, ale w umiarkowanych ilościach! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ciekawa informacja, ja własnie niecaly tydz. temu zaczęłam brać magnez bo się słabo czułam i jest dużo lepiej. Objawy j/w

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm. Musiałabym w końcu to zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  5. zwięźle i na temat, tak lubię :)

    OdpowiedzUsuń