czwartek, 21 stycznia 2016

Wielka rewolucja w zdrowym odżywianiu - Piramida Zdrowia

Kilka dni temu naukowy z Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) opracowali nową piramidę zdrowia.



Nieco się zmieniła, a mianowicie:

  • na pierwszym miejscu znalazła się aktywność fizyczna - każdy zdrowy człowiek powinien minimum 5 razy w tygodniu po 30-35 minut wykonywać ćwiczenia m.in: jazda na rowerze, bieg czy marsz;
  • drugie miejsce zajęły warzywa - powinni stanowić dodatek w każdym z pięciu posiłków każdego dnia;
  • trzecie miejsce zajmują produkty zbożowe - jeśli nie jemy węglowodanów to nie mamy siły i energii na inne czynności życiowe,  produkty zbożowe powinny stanowić: pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze i ryż;
  • pozostałe pozycje to nabiał, mięso i ryby, tłuszcze roślinne i zwierzęce; w nowych zasadach zmianą jest przemiana tłuszczów zwierzęcych na roślinne.

Przede wszystkim najważniejszą rolą w posiłkach zajmują warzywa i owoce, które powinnyśmy spożywać ponad 400 gramów dziennie. Mięso należy spożywać ok 500 gramów tygodniowo na rzecz tego zastępujemy to roślinami strączkowymi i orzechami szczególnie włoskimi, które są bogate w białko i zdrowe tłuszcze. Również nie zapomnijmy o piciu 1,5-2 litrów wody dziennie, dzięki temu nasze ciało nie jest spuchnięte, a przede wszystkim woda daje życie!

Pamiętajmy! Życie mamy tylko jedno, więc należy je szanować!

5 komentarzy:

  1. Ta piramida funkcjonuje już od kilku lat a to że jedzenie nabiału i mięsa jest niezdrowe było oczywiste już wiele lat temu. Szkoda tylko że ludzie uparcie funkcjonują starymi schematami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piramida w sam raz dla mnie, chociaż ja lubię też mięso ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. obrazuje to jak sie staram odżywiac juz dłuzszy czas i co porządkuje od tego roku by było bardziej fit :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podoba mi się ta nowa piramida, choć to wydanie stosuję od dawna. Najważniejsze są warzywa i owoce, a także aktywność fizyczna :)

    OdpowiedzUsuń