wtorek, 22 kwietnia 2014

Składniki odżywcze - co powinno się o nich wiedzieć?

Produkty, które spożywamy na co dzień dostarczają nam energię, chronią przed różnorodnymi chorobami, ale również wzmacniają nasz organizm. Właśnie czym są składniki odżywcze?



Składniki odżywcze - pierwiastki i związki chemiczne, które znajdują się m.in w białku, tłuszczach, sacharydach, wodzie, witaminach i solach mineralnych.


Białka - pełnią funkcję budulcową, biorą udział w niemal większości procesach biologicznych. 
Występują w:
  • nabiał m.in mleko, jogurty, kefiry
  • mięso, wędliny
  • rośliny strączkowe 
  • jaja
  • zboża
Tłuszcze - pełnią funkcję izolacyjną, chronią organizm przed utratą energii i ciepła.
Występują w:
  • owoce roślin strączkowych
  • nasiona roślin strączkowych
Węglowodany- związki węglą, wodoru i tlenu. 
Dzielą się na:
  • monosacharydy 
  • oligosacharydy
  • polisacharydy
Wstępują w:
  • bulwy ziemniaków
  • nasiona zbóż
Woda - pełni funkcję transportującą organizmu, chroni przed przegrzaniem.
Występuje w:
  • chude mięso
  • warzywa
Witaminy - związki chemiczne, które polegają na prawidłowych funkcjonowaniu organizmu. 
Występują w:
  • owoce
  • warzywa
  • zakwas chlebowy
Sole mineralne - pełnią funkcję regulującą i budulcową.
Występują w:
  • nabiał
  • jaja
  • mięso
  • warzywa
  • owoce
  • zboża
Składniki odżywcze pełnią funkcję:
  1. budulcową - dostarczają budulca do tworzenia, odbudowy lub utrzymania tkanek (białka, sole mineralne).
  2. energetyczną - dostarczają energii organizmowi (węglowodany, tłuszcze).
  3. regulującą - regulują procesy zachodzące w organizmie (witaminy, sole mineralne).

                                                                                            photo © Google

25 komentarzy:

  1. super post, bardzo przydatny ;)
    youonnlyliveonce.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Uczyłam się tego wszystkiego na chemii, ale myślę, że każdy powinien takie rzeczy wiedzieć. Tak po prostu dla siebie :)

    Obserwujemy? http://inspire-someone.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny blog, zapraszam do siebie i do mojej siostry :)

    http://patrz-w-gore.blogspot.com/
    http://senenia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajne rzeczy, ja też się co nie co o nich uczyłam, przydaje się ich znajomość, zwłaszcza przy układaniu diety :)
    http://olllie-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczne zdjęcia <33
    Może Obserwacja za Obserwacje? Zaobserwuj mój blog i zostaw komentarz a ja odwdzięczę się tym samym :) juliandjuliet.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Przydatny post. :D

    Zapraszam na mojego bloga. Jeśli Ci się spodoba zapraszam też do skomentowania i obserwacji. :)
    lilianka-blog.blogspot.com





    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam to na biologii. Warto znać!
    Obserwuję , jako Juliett ;)

    hi-daisies.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam zdrowy tryb życia! :))
    http://avenuefranche.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. hmm bardzo interesująco napisałaś c:
    dorey-doorey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja staram sie zdrowo odżywiać ale czasami mi to nie wychodzi :D

    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  11. Super post ! Śliczny wygląd bloga :))
    Zapraszam do mnie
    http://oliwiaoliwiaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Będę pamiętać :P interesowałam się trochę dietetyką i wiem co nie co :)
    zapraszam do mnie, dopiero jeden post, ale mam nadzieję że się spodoba :)
    http://hungry-bud.blogspot.com/
    +pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pomocny post. Dużo można się z niego dowiedzieć.
    nataa-natkaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Śliczna jesteś!!Twój blog jest ciekawy. Dobry desing.
    Zapraszam do mnie na test: KOLOR- PODKREŚLENIE TWOJEJ OSOBOWOŚCI!!

    impsychologist.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzieki temu postu duzo sie dowiedzialam a zarazem wiem ze jem na prawde duzo bialka hehe
    http://teenluxy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. przydatny post :)
    carolinaa-carolinaaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. W szkole kazali nam się tego uczyć, ale mimo wszystko jest to przydatne ;)
    Życzę weny :)

    zero-letters.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Masz przecudownego bloga, zazdroszczę talentu do pisania ;*
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie.
    Miło by było gdybyś zaobserwowała mojego bloga, ale nie nalegam ;*
    Jak napiszesz w komentarzu że mnie zaobserwowałaś jest możliwość że ja także Cię zaobserwuję ;)
    http://tarita-taritaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. mądry post! :)

    http://annatty-y.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja to miałam ostatnio na technice, więc większość wiedziałam. :D

    shelf-of-books.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. I like reading an article that can make people think.

    Also, thanks for allowing for me to comment!

    OdpowiedzUsuń
  22. What's up colleagues, good piece of writing and fastgidious arguments
    commented here, I am really ejjoying by these.

    OdpowiedzUsuń
  23. Just wish to say your article is as astounding. The clearness in your post iss just nice andd
    i ckuld assume yyou are an expeft on this subject. Fine with your permission llet me tto grab your feed to keep updated with forthcoming post.
    Thanks a million and pleaase continue the gratifying work.

    OdpowiedzUsuń
  24. Crystal Champagne Glasses, VALERY KLEIN Bertrichamps Baccarat, France - Tall Sparkling Wine Flutes crystalflutes
    crystalchampagne champagneflutes champagneglasses homebar crystalglasses

    OdpowiedzUsuń
  25. Excellent article. I will be dealing with a few of these issues
    as well..

    OdpowiedzUsuń